piątek, 6 stycznia 2017

,,36 i 6 sposobów na to, jak uniknąć życiowej gorączki" Szymon Hołownia


Czy to jest katechizm? Nie, chociaż widać wyraźne posegregowanie treści według najważniejszych prawd wiary. Kolejno omawiane jest Credo, Dekalog, 5 przykazań kościelnych, 8 błogosławieństw i 7 uczynków miłosierdzia co do ciała ale to nie znaczy, że książka Szymona Hołowni stała się automatycznie katechizmem.

Ta książka przypomina mi rozmowę. Szymon Hołownia celnie, dobitnie, subiektywnie ale w duchu nauczania Kościoła mówi o wielu sprawach. Próbuje je sprowadzić do poziomu bliskiego, każdemu przeciętnemu człowiekowi. Chce pokazać, że nie są to oderwane od rzeczywistości standardy i nierealne cele ale coś co powinno wejść nam w krew i co powinno się praktykować na co dzień. Całość determinowana jest oczywiście przez osobiste doświadczenia, wiedzę i spostrzeżenia autora.

Ja w wielu sprawach mam inne doświadczenia, trochę inaczej odbieram pewne sprawy i nie we wszystkim się zgadzam z Hołownią. Ale to wcale nie oznacza, że jestem gorszym człowiekiem (w końcu nie mnie to oceniać). Każdy, kto zdecyduje się sięgnąć po tę publikację będzie inaczej ją odbierał. Ważne jednak by był otwarty na dyskusję, refleksję a znajdzie w niej wiele wartościowych rzeczy. W pewien sposób pozwoli uporządkować myśli, pomoże znaleźć przestrzeń do dalszego rozwoju.

Nie należy jej traktować jako wyroczni, lecz raczej jako delikatny poradnik czy subiektywny przewodnik po krętej i wyboistej drodze do zbawienia. I jako taki polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz