piątek, 3 czerwca 2022

,,Księgarenka w Big Stone Gap" Wendy Welch

Tytuł oryginału: The Little Bookstore of Big Stone Gap: A Memoir of Friendship, Community, and the Uncommon Pleasure of a Good Book

 Przyznać się kto choć raz marzył o posiadaniu małej, przytulnej księgarenki albo antykwariatu? Ja przyznaję bardzo często i chyba nawet stary, zakurzony antykwariat, pełen książek, swoisty labirynt, bardziej do mnie przemawia niż nowoczesna, przepełniona chwilowymi bestsellerami księgarnia. Chciałabym się zanurzyć w stosy książek i odkrywać ukryte skarby. Zdecydowanie chaos i tajemnica bardziej do mnie przemawiają niż porządek i oczywistość.

Wendy i Jack także mieli takie marzenie i postanowili założyć własną małą księgarenkę z używanymi książkami. Ta książka to zapis ich wspomnień, przygód, problemów i kilkuletniej ,,walki" aby stworzyć wyjątkowe miejsce a przede wszystkim wokół niego zbudować wspólnotę wyjątkowych ludzi. I po raz kolejny okazuje się, że życie pisze zdecydowanie lepsze historie niż nie jeden pisarz. Historia Wendy i Jacka miejscami jest zabawna, wzruszająca, przejmująca, przepełniona zachwytem i chęcią działania. Z ogromnym optymizmem i niezwykłą kreatywnością bohaterowie podchodzą do pojawiających się przeciwności i wszystko traktują jako szansę, wyzwanie a nie kłodę rzuconą pod nogi. Nie poddali się gdy było trudno i zbudowali wyjątkowe miejsce, w którym każdy przekraczający próg czuje się po prostu dobrze. Wzruszające i chwytające za serce są anegdoty związane z niektórymi odwiedzającymi. To po prostu trzeba przeczytać.

Przyznam, że czytając się rozmarzyłam, że i ja mogłabym mieć swoją księgarenkę, która byłaby schronieniem, centrum spotkań, miejscem gdzie dzieją się rzeczy niezwykłe. Wendy otwarcie pisze o wszystkich problemach z jakimi się borykali w tracie tworzenia swojego sklepiku z używanymi książkami. Zdecydowanie największym problemem jest internet, wielkie korporacje i cena. Ludzie chcą mieć dziś książkę szybko i tanio. Nie każdy ma czas szperać w stosach w poszukiwaniu nie do końca sprecyzowanej lektury. Sięgamy po głośne tytuły, znanych autorów, którzy szybko się dezaktualizują i ustępują miejsca kolejnej nowości. Miejsce jakie stworzyli Jack i Wendy jest rajem dla bibliofili, szperaczy, czytelniczych odkrywców. Sama nabrałam chęci by ich odwiedzić i zgubić się w labiryncie ich książek.

Chyba paradoksem jest, że jak ,,Księgarenkę w Big Stone Gap" wygrzebałam dawno temu w koszu z tanimi książkami w hipermarkecie. Nie spodziewałam się wtedy, że ta książka wniesie tyle optymizmu, magii w moje życie i rozbudzi marzenia. Jest takim przyjemnym balsamem na bibliofilskie, czytelnicze serce i dlatego gorąco ją polecam!

p.s. WYZWANIE 2022 - Przeczytaj tyle ile masz wzrostu:  85,5 cm - 2,2 cm =  83,3 cm.     

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz